Publikacja zawiera propozycje ćwiczeń rozwijających twórczą aktywność dziecka. Ćwiczenia te zostały przeprowadzone podczas warsztatów z rodzicami uczniów, którzy uczęszczają na zajęcia pozalekcyjne - kółka ćwiczeń twórczego myślenia.
Rozwijanie twórczej aktywności dziecka w świetlicy szkolnej i podczas zajęć kółka ćwiczeń twórczego myślenia - warsztaty dla rodziców
Pojęcie twórczości można rozumieć jako aktywność przynoszącą wytwory dotąd nieznane, a społecznie wartościowe. Natomiast aktywność twórcza jest to działanie spontaniczne, samodzielne, wynikające z wewnętrznych motywów, ciekawości; kiedy dziecko staje się odkrywcą, eksperymentatorem, zadaje sobie i innym pytania, szuka odpowiedzi. Świetlica szkolna – jak już wiedzą rodzice, których dzieci uczęszczały tutaj– jest doskonałym miejscem rozwijania różnych rodzajów twórczej aktywności: werbalnej, muzycznej plastycznej i ruchowej. Od kilku lat prowadzę kółko ćwiczeń twórczego myślenia, podczas którego rozwijam twórczą aktywność dziecka. Tak planuję i organizuję warunki twórczej działalności, żeby wydobyć z ucznia różne pomysły, propozycje, zasiać wątpliwości, zachęcić do zastanowienia. Dzieci chętnie biorą udział w tego typu zajęciach, o czym może świadczyć wysoka ich frekwencja. Zapraszam Państwa do wzięcia udziału w tego typu zajęciach.
Propozycje ćwiczeń:
1. Zamiana miejsc
Rodzice siedzą w kręgu. Prowadzący (potem chętny rodzic) stoi w środku wypowiadając określone zdania, na które rodzice reagują zamianą miejsc (potem tupaniem, klaskaniem, klikaniem itp.)
2. Dokończ opowiadanie
Nauczyciel zaczyna snuć opowiadanie: „Pewnego razu rodzice przyszli na zebranie do świetlicy szkolnej. Trwało ono niecałą godzinę, a po jego zakończeniu okazało się, że zacięły się wszystkie drzwi wejściowe; okna na parterze były też okratowane. W związku z tym…..”. Rodzice po kolei kończą opowiadanie, wykorzystując w nim wylosowane uprzednio przedmioty (kawa, łyżka, klepsydra, poduszeczka, grzebień, gazeta itp.)
3. Konstelacje
Na arkuszu papieru pokrytego plamkami atramentu rodzice próbuja się dopatrzeć kształtów, wzorów. Łączą liniami tak kropeczki, aby powstało „coś”. Przedstawiają swoje prace pozostałym rodzicom.
4. Meksykanin na rowerze
Prowadzący zapoznaje rodziców z rysunkiem i pyta, co to takiego. Rodzice podają propozycje rozwiązań.
5. Muzyczna rozmowa
Rodzice siedzą w kręgu trzymając 2 instrumenty, które krążą podczas słyszanej muzyki. Kiedy następuje przerwa w muzyce dwoje rodziców trzymających akurat instrument, zaczyna ze sobą muzyczną rozmowę, wydając z niego dźwięki.
Podsumowanie zajęć: Po zabawie z rodzicami , prowadzący zachęca do wspólnego omówienia ćwiczeń ( ich celowości, atrakcyjności, wpływu na dziecko, propozycji, pomysłów rodziców).
Literatura:
Pietrasiński Z.(1969) Myślenie twórcze, Warszawa. Bowkett S.(2000) Wyobraź sobie, że…, Warszawa.
Opracowała: Jolanta Bielawska
|